Villkor och privatliv.

Villkor och privatliv: Oktober 2019

Vi gör vårt bästa för att leva upp till lagkraven inom detta område, så att du tryggt kan handla i vår butik. Nedan har vi delat in ämnen i områden så att du lättare kan hitta det du söker.

Om du har tvivel eller vill fråga om någonting, ring eller skicka ett mejl till oss.

Hos oss arbetar det riktiga människor som du kan tala med, så var inte rädd för att ta kontakt med oss om du har några frågor.

Med vänlig hälsning,
Merete Sjøgren.


Här finner du namn och kontaktuppgifter:

Kimbrer AB / Sverige
Stillmansgatan 9
212 25 Malmö
Sverige

VAT no: 556931-5426

E-postadress:

info@ronto.se

Ansvarig kontaktperson:

Merete Sjøgren


Nedanstående gäller för följande webshopar:
www.bookseat.se 
www.ronto.se


Innehållsförteckning

1. Beställning i vår webshop/priser/restorder

2. Frak och leverans

3. Betalning

4. Avbeställning

5. Reklamation

6. Behandling av persondata

7. Cookies (”kakor”)

8. Loggstatistik

9. Klagomål


1. Beställning i vår webshop/Priser/Slutsålda produkter

I vår webshop kan du se alla våra produkter, samt få information om varje produkt.

Priser: Alla priser är tydligt angivna i svenska kronor inklusive 25% moms. Det påförs inte ytterligare avgifter, när du betalar med de i webshopen nämna betalningsmöjligheter.

Du får en automatisk orderbekräftelse via mail, när du genomfört betalningen för ditt köp.

Har du frågor om detta kan du alltid skriva till oss genom att besvara denna orderbekräftelse.

Restorder: När en produkt blir slutsåld, så tas denna produkt bort från webshopen och går inte att beställa innan den återigen är på lager. På så sätt förhindrar vi att du får en restorder. Om det trots allt skulle uppkomma en restorder, kommer du att bli kontaktad omgående via mail.

Om det finns någonting du undrar över i din beställning, är du alltid välkommen att ringa eller skriva till oss på info@ronto.se


2. Frakt och leverans:

Hos Kimbrer AB strävar vi efter snabba leveranser och personlig service. Alla beställningar som inkommer vardagar före kl. 12.00 skickas senast nästkommande vardag.

Frakt: I Sverige använder vi primärt DHL Service Point till vanliga försändelser.

Fraktpriser: Priset på din frakt visas när du kommer till webshopens kassa, men är för närvarande 59,- SEK

Kimbrer AB levererar till hela Sverige till de i webshopen nämnda priserna. Du kan kontakta Kimbrer AB på telefon +45 46 40 12 95 för upplysningar om hur och var vi kan leverera i ditt område.

Leverans: Vi strävar efter att leverera dina varor snabbast möjligast efter att beställningen är mottagen, normalt kommer du att få din beställning inom 2-3 vardagar. Om du önskar leverans på en bestämd dag, eller till en bestämd adress, ska du meddela detta när du gör beställningen.

Varan anses levererad när transportföretaget har levererat varan till leveransadressen, och kunden har mottagit varan. Om det är bestämt att varan får lämnas på leveransadressen utan mottagarkvittens, har kunden själv ansvar för varan så snart transportföretaget har lämnat varan på mottagarens adress. Skulle kunden inte vara på plats för att mottaga varan, och kunden valt att varan inte får lämnas utan mottagarkvittens, kommer chauffören att lämna en avi med information om att varan kan hämtas ut på utlämningsställe. Det är möjligt att uppge alternativ leveransadress, exempelvis på arbetsplats.


3.Betalning: 

I vår webshop kan du betala med alla de vanligaste betalkorten. Det framgår på sidan vilka dessa är.

När du gör din beställning kommer beloppet at blir reserverat på ditt betalkort, beloppet dras alltid först när varorna skickas från vårt lager. Det kan aldrig dras ett större belopp än det du godkänt vid köpet.

Det tas med andra ord inte ut någon avgift vid betalning i vår webshop.

Trygg betalning: Det är tryggt och säkert att handla med kreditkort hos oss, i och med att all kommunikation mellan vårt betalsystem och kortinnehavaren upprättas via en krypterad SSL förbindelse (Secure Socket Layer). Det är endast Bambora/Teller AS (PBS) som ar tillgång till data beträffande betalningen. Varken Kimber-Ide eller andra ovidkommande har möjlighet att se de data som utväxlas, inklusive dina kortupplysningar.


4. Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)

Enligt den nya konsumtentavtalslagen förlorar du som köpare inte längre rätten att ångra köpet, även om du använt produkten. Dock ska du ge besked att du vill utnyttja ångerrätten inom 14 dagar efter leverans av dina varor.

Om du använt varan har säljaren rätt att dra av ett rimligt belopp motsvarande det förminskade värdet på varan som bruket har medfört.

Kom ihåg att spara ditt ordernr, om varan ska returneras och dina pengar ska återbetalas.

I det medföljande meddelandet ska du tydligt uppmärksamma att du önskar att utnyttja din ångerrätt.

Om du vill utnyttja ångerrätten ska du inom 14 dagar från att du mottagit varan meddela oss om att du ångrar ditt köp. Meddelandet  skickas till info@kimbrer-ide.dk, eller genom att ringa till ovanstående telefonnr.

Du kan inte ångra ditt köp genom att neka till att ta emot varan, utan att samtidigt tydligt meddela oss detta.

Om du vill klaga på hur vi hanterar din ångerrätt, kan du göra det till: 

Om du ångrar köpet ska varorna skickas till:

DDP / Kimbrer AB 
Pumpvägen 2
243 93 Höör

Sverige.

Retur:
Vid retur ska du utan dröjsmål skicka din vara, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp. Du står själv för kostnaderna i samband med returneringen. Du ansvarar för varan tills den är levererad till oss.

Varans skick vid retur

Du är endast ansvarig för eventuell försämring av varans värde på grund av hantering på annat sätt än vad som är nödvändigt för att bestämma produktens art, dess egenskaper och hur det fungerar. Du kan med andra ord prova varan på samma sätt som om du provat den i en fysisk butik, men du får inte ha tagit den i faktiskt bruk.

Om varan är använd utöver vad som är beskrivet ovan, betraktar vi den som använd, vilket betyder att det vid utnyttjandet av ångerrätten kommer att dras av ett belopp motsvarande dess värdeminskning från varans värde.

Återbetalning av köpebeloppet
Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp du betalt till oss. Om det skett en värdeminskning som du är ansvarig för kommer denna att dras från köpesumman.

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi hela den köpesumma som vi mottagit från dig, inklusive fraktkostnader (dock inte extra fraktkostnader som tillkommit på grund av att du valt ett annat fraktsätt än det billigaste standardavtal som vi rekommenderar), utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum vi mottagit ditt meddelande om att du ångar köpet. Vi genomför återbetalningen på samma sätt som du genomförde betalningen vid köpet, om du inte uttryckligen vill att det sker på annat sätt.

Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått varan i retur, om du inte kan lämna bevis för att du returnerat varan till oss.

Vad ska jag bifoga när jag returnerar en vara?
Förutom själva varan, som ska vara inpackad på samma sätt som när du mottog den, ska du bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller fakturan. Detta är inte ett krav, men hanteringen går snabbare om du bifogar oss föjande: ordernr, namn, adress, mail och telefonnr.

Observera! Vi tar inte emot paket levererade utanför vanliga distributionskanaler eller paket skickade mot postförskott.


5. Om det är fel på varan (reklamation)
Om varan är behäftad med fel kan köplagen åberopas.

När du handlar i någon av ovanstående webshopar, har du självfallet 24 månaders reklamationsrätt. Det betyder att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på specifika detaljer i situationen.

Det är självfallet ett krav att reklamationen är berättigad och att felet på varan inte uppstått till följd av ett felaktigt bruk av produkten, eller av annat skadligt beteende.

Hur snabbt ska jag reklamera?
Du ska reklamera ”inom rimlig tid” efter att du uppdagat felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet är upptäckt, kommer reklamationen att anses vara inom tid.

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader
Om reklamationen är berättigad återbetalar vi naturligtvis dina (rimliga) fraktkostnader.

Varan skickas till:

DDP / Kimbrer AB 
Pumpvägen 2
243 93 Höör

Sverige.

Vi behöver följande information när du skickar varan till oss.
När du returnerar varan behöver du upplysa oss så detaljerat som möjligt vad problemet är.

Observera! Vi tar inte emot paket levererade utanför vanliga distributionskanaler eller paket skickade mot postförskott.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka väl förpackat. Se till att få en kvittens på fraktkostnaderna så att vi kan återbetala dessa.


6. Persondatapolicy och behandling av personuppgifter
I samband med din beställning av en vara hos Kimbrer AB används ett antal uppgifter, inklusive viss personlig information, men ingen av dessa kan klassas som ”känsliga”.

    •  Ditt namn
    •  Din adress
    •  Din e-postadress
    •  Ditt mobilnummer
    •  Din fraktmetod (DHL)
    •  Din betalningsmetod
    •  Dina köpta varor

Varför ska vi använda dina upplysningar
Vi behöver dessa uppgifter i samband med ditt köp, då de är en förutsättning för att vi ska kunna uppfylla vår del av ditt köp och skicka det du beställt till dig.

Endast uppgifter om namn, adress, telefonnummer, e-postadress, fraktsätt, samt vilka varor du köpt kommer att skickas till vårt lager och fraktfirma, detta enbart för att vi ska kunna leverera dina varor.

Vi sparar dina uppgifter i 5 år enligt bokföringslagen, därefter raderas uppgifterna. Kimbrer-ide vidaresäljer inte uppgifter till trejde part.

Vårt lager och frakfirma är även de underställda samma lagar om lagring av persondata.

Beträffande ditt val av betalningsmetod, som i vårt fall kan vara Visa, MasterCard eller annat kort. Här har vi valt att använda oss av den högsta säkerhet, vilket innebär att du från vår hemsida blir vidaresänt till Epay. Läs mer om denna säkerhet här:

http://www.epay.dk/sikkerhed/pci-certificeret-betalingssystem.asp 

Vi får därvid inte kännedom om dina kortuppgifter (kortnr, förfallodatum och CVV (den 3-siffriga säkerhetskoden som finns på baksidan av dittkort), kontonr eller liknande).

Samtycke
Om du kryssat för rutan ”ja, jag ger samtycke till att ni får kontakta mig via e-post med nyhetsbrev eller erbjudanden”, bevarar vi din e-postadress och uppgifter om dina köp hos oss tills det inte längre är relevant. I praktiken innebär det tills du gör oss uppmärksamma på att du inte längre önskar att mottaga nyhetsbrev från oss.

Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke. Detta kan du antingen göra genom att använda länken längst ner i våra nyhetsbrev, eller genom att kontakta oss på info@ronto.se och berätta att du inte längre önskar prenumerera på våra nyhetsbrev och erbjudanden.

Datasäkerhet
Oavsett om vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla ditt köp eller mot bakgrund av din prenumeration av vårt nyhetsbrev, kommer vi alltid att behandla dina personuppgifter säkert och förtroligt i överensstämmelse med gällande lagar och förordningar, inkluderat persondatalagen och dataskyddslagen.

Dina uppgifter kommer endast att användas till det syfte det blivit insamlat till och de kommer att raderas när detta syfte är uppfyllt eller inte längre är relevant.

Du kan kontakta oss när som helst på info@ronto.se och begära att dina uppgifter raderas. Dock kommer vi att behålla en kopia av din faktura i 7 år enligt bokföringslagen. På alla andra ställen kommer dina uppgifter att bli raderade på din anmodan.

Vi använder tredjepart till behandling av dina betalningsupplysningar (epay) och till hantering av dina köp. Vi har ingått avtal med dessa, vilket är vår garanti för att de följer gällande regler om skydd av dina personuppgifter.


7. Cookies:
På ovannämnda websidor och webshoppar används cookies med syfte att optimera websidan och dess funktionalitet, och därmed göra ditt besök så smidigt som möjligt för dig.

Du kan när som helst radera cookies från din dator, hur du gör beror på din browser. Cookies innehåller inte någon skadlig kod, till exempel virus.


8. Loggning av statistik:
Vi loggar statistik på på ovannämnda websidor och webshoppar, vilket betyder att ett statistik-program samlar information som ger oss en statisktisk bild av hur många besökare vi har, var de kommer ifrån, och var på sidan de lämnar oss. Logg-statistiken används endast för detta ändamål.


9. Klagomål:
Om du vill framföra klagomål över ditt köp ska du vända dig till info@ronto.se, eller så når du oss på tlf.nr: +45-46401295. Om vi inte kan finna en tillfredsställande lösning på problemet kan du framföra ditt klagomål till Allmänna Reklamationsnämnden, om kraven för detta är uppfyllda.

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar data och information om dig. Klagomålen ställs till Datainspektionen.

Handelsvillkoren är senast uppdaterade i oktober 2019.