Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)

Enligt den nya konsumtentavtalslagen förlorar du som köpare inte längre rätten att ångra köpet, även om du använt produkten. Dock ska du ge besked att du vill utnyttja ångerrätten inom 14 dagar efter leverans av dina varor.

Om du använt varan har säljaren rätt att dra av ett rimligt belopp motsvarande det förminskade värdet på varan som bruket har medfört.

Kom ihåg att spara ditt ordernr, om varan ska returneras och dina pengar ska återbetalas.

I det medföljande meddelandet ska du tydligt uppmärksamma att du önskar att utnyttja din ångerrätt.

Om du vill utnyttja ångerrätten ska du inom 14 dagar från att du mottagit varan meddela oss om att du ångrar ditt köp. Meddelandet  skickas till info@kimbrer-ide.dk, eller genom att ringa till ovanstående telefonnr.

Du kan inte ångra ditt köp genom att neka till att ta emot varan, utan att samtidigt tydligt meddela oss detta.

Om du vill klaga på hur vi hanterar din ångerrätt, kan du göra det till: 

Om du ångrar köpet ska varorna skickas till:

DDP / Kimbrer AB 

Pumpvägen 2

243 93 Höör

Sverige.

Retur:

Vid retur ska du utan dröjsmål skicka din vara, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp. Du står själv för kostnaderna i samband med returneringen. Du ansvarar för varan tills den är levererad till oss.

Varans skick vid retur

Du är endast ansvarig för eventuell försämring av varans värde på grund av hantering på annat sätt än vad som är nödvändigt för att bestämma produktens art, dess egenskaper och hur det fungerar. Du kan med andra ord prova varan på samma sätt som om du provat den i en fysisk butik, men du får inte ha tagit den i faktiskt bruk.

Om varan är använd utöver vad som är beskrivet ovan, betraktar vi den som använd, vilket betyder att det vid utnyttjandet av ångerrätten kommer att dras av ett belopp motsvarande dess värdeminskning från varans värde.

Återbetalning av köpebeloppet

Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp du betalt till oss. Om det skett en värdeminskning som du är ansvarig för kommer denna att dras från köpesumman.

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi hela den köpesumma som vi mottagit från dig, inklusive fraktkostnader (dock inte extra fraktkostnader som tillkommit på grund av att du valt ett annat fraktsätt än det billigaste standardavtal som vi rekommenderar), utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum vi mottagit ditt meddelande om att du ångar köpet. Vi genomför återbetalningen på samma sätt som du genomförde betalningen vid köpet, om du inte uttryckligen vill att det sker på annat sätt.

Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått varan i retur, om du inte kan lämna bevis för att du returnerat varan till oss.

Vad ska jag bifoga när jag returnerar en vara?

Förutom själva varan, som ska vara inpackad på samma sätt som när du mottog den, ska du bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller fakturan. Detta är inte ett krav, men hanteringen går snabbare om du bifogar oss föjande: ordernr, namn, adress, mail och telefonnr.

Observera! Vi tar inte emot paket levererade utanför vanliga distributionskanaler eller paket skickade mot postförskott.

5. Om det är fel på varan (reklamation)

Om varan är behäftad med fel kan köplagen åberopas.

När du handlar i någon av ovanstående webshopar, har du självfallet 24 månaders reklamationsrätt. Det betyder att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på specifika detaljer i situationen.

Det är självfallet ett krav att reklamationen är berättigad och att felet på varan inte uppstått till följd av ett felaktigt bruk av produkten, eller av annat skadligt beteende.

Hur snabbt ska jag reklamera?

Du ska reklamera ”inom rimlig tid” efter att du uppdagat felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet är upptäckt, kommer reklamationen att anses vara inom tid.

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader

Om reklamationen är berättigad återbetalar vi naturligtvis dina (rimliga) fraktkostnader.

Varan skickas till:

DDP / Kimbrer AB 

Pumpvägen 2

243 93 Höör

Sverige.

Vi behöver följande information när du skickar varan till oss.

När du returnerar varan behöver du upplysa oss så detaljerat som möjligt vad problemet är.

Observera! Vi tar inte emot paket levererade utanför vanliga distributionskanaler eller paket skickade mot postförskott.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka väl förpackat. Se till att få en kvittens på fraktkostnaderna så att vi kan återbetala dessa.